Pro Memoria
Mitt fotografiska minne
Övermättnad
Om bildfloden
Jag läste något intressant idag,
"I dag är vi så övermättade med fotografier att en bild måste vara mycket ovanlig för att vi ska se på den två gånger"
Andreas Feininger, 1955
Fotograf på LIFE magazine
Tredjedelsregeln, eller nåt...
Mellanformataren
PS
Bilden har ingenting med inlägget att göra. Det är bara ett marknadsföringstrick för att tala om att jag kastat ut en ny bild i bildfloden idag.
Added 2013-01-13 19:13 |
Read 3263 times. |
Permalink


Previous posts
- April 2025
- Februari 2025
- Januari 2025
- December 2024
- November 2024
- October 2024
- September 2024
- August 2024
- June 2024
- May 2024
- April 2024
- March 2024
- Februari 2024
- Januari 2024
- December 2023
- September 2023
- June 2023
- May 2023
- April 2023
- March 2023
- Februari 2023
- Januari 2023
- November 2022
- October 2022
- September 2022
- August 2022
- May 2022
- April 2022
- Februari 2022
- Januari 2022
- December 2021
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- May 2021
- March 2021
- Februari 2021
- Januari 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- September 2020
- August 2020
- July 2020
- June 2020
- Februari 2020
- Januari 2020
- December 2019
- September 2019
- August 2019
- July 2019
- June 2019
- May 2019
- April 2019
- March 2019
- Februari 2019
- Januari 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- July 2018
- June 2018
- May 2018
- April 2018
- March 2018
- Februari 2018
- Januari 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- September 2017
- August 2017
- June 2017
- April 2017
- March 2017
- Februari 2017
- Januari 2017
- December 2016
- November 2016
- October 2016
- September 2016
- August 2016
- July 2016
- May 2016
- April 2016
- March 2016
- Februari 2016
- Januari 2016
- November 2015
- October 2015
- September 2015
- August 2015
- July 2015
- June 2015
- May 2015
- April 2015
- March 2015
- Februari 2015
- Januari 2015
- December 2014
- November 2014
- October 2014
- September 2014
- August 2014
- July 2014
- June 2014
- May 2014
- April 2014
- March 2014
- Februari 2014
- Januari 2014
- December 2013
- November 2013
- October 2013
- September 2013
- August 2013
- July 2013
- June 2013
- May 2013
- April 2013
- March 2013
- Februari 2013
- Januari 2013
- December 2012
- November 2012
- October 2012
- September 2012
- August 2012
- July 2012
- June 2012
- May 2012
- April 2012
- March 2012
- Februari 2012
- Januari 2012
- December 2011
- November 2011
- October 2011
- September 2011
- August 2011
- July 2011
- June 2011
- May 2011
- April 2011
- March 2011
- Februari 2011
- Januari 2011
- December 2010
- November 2010
- October 2010
- September 2010
- August 2010
- July 2010
- June 2010
- May 2010
- April 2010
- March 2010
- Februari 2010
- Januari 2010
- December 2009
- November 2009
- October 2009
- September 2009
- August 2009
- July 2009
- June 2009
- May 2009
- April 2009
- March 2009
- Februari 2009
- Januari 2009
- December 2008
- November 2008
- October 2008
- September 2008
- August 2008
- July 2008
Retro
Svart/Vitt
Kameralt
dokumentär
Rollei
Historia
stockholm
Film
porträtt
Zeiss
gatufoto
Stadslandskap
Från mitt album
Arkitektur
färg
Promenadfoto
Resor
objektivt
analog
Kulturellt
Kategorier
- AI
- Bildjournalistik
- Fotosidan Blogg
- Intresse - Action / Äventyr
- Intresse - Arkitektur
- Intresse - Barn
- Intresse - Bilddagbok
- Intresse - Bröllop
- Intresse - Digital efterbehandling
- Intresse - Fine Art Nude
- Intresse - Gatufoto
- Intresse - Husdjur / Tamdjur
- Intresse - Konsertfoto
- Intresse - Konstfoto
- Intresse - Landskap
- Intresse - Macro
- Intresse - Mode
- Intresse - Mörkrum
- Intresse - Nattbild
- Intresse - Porträtt
- Intresse - Posering
- Intresse - Produkter
- Intresse - Reportage / Situation
- Intresse - Resefoto
- Intresse - Sport / Motorsport
- Intresse - Studio
- Intresse - Svart-vitt
- Intresse - Toycamera
- Intresse - Undervattensfotografi
- Intresse - Utrustning
- Intresse - Vilda djur
- Intresse - Växter, insekter, naturdetalj
- Teknik - Färg
- Teknik - Infrarött (IR)
- Teknik - Makro
- Teknik - Montage
- Teknik - Mörkrum (analogt)
- Teknik - Mörkrum alt. teknik (analogt)
- Teknik - Retuscherad
- Teknik - Studioljus (inne/ute)
- Teknik - Sv/v
Bildlistor
Favoritbloggare
- Alf Johansson
- Bengt Björkbom
- Bernt Carlzon
- Gustaf E
- Göran Tonström
- Johan Ericson
- Matt Weber
- Micke Berg
- Micke Borg
- Thomas Engström
Gatufotografi av god klass
Leica
- Straight 276 / Streetphoto-tips! Med en av de bästa M Leicorna! Tips och tillbehör alltså! - Straight Photography.... -
- Straight 335 / Å nu äntligen! "Den bästa M Leican!" :) - Fotosidan
Läsvärt
Mina favoritfotografer
- Alf Johansson
- Annie Leibovitz
- Bengt Björkbom
- Elliot Erwitt
- Krister Kleréus
- Micke Borg
- Pierre Gonnord
- Robb Kendrick
- Vivian Maier
Ladda upp X-bilden om ett år i en blogg så ska jag se om jag kommer ihåg den. Just nu är den hur tydlig som helst.
Tommy
För att kommentera din text. Peter Hennig tycks tycka att de flesta bilder är mest skräp. Om man några få gånger i livet tar en bild som är värd att spara, så får man vara nöjd. Det är ungefär så jag tolkat hans tankar på området. Om man nu anser att bildernas artistiska kvalitet är vad som motiverar deras existens, så kanske han har rätt (fast det är ju en smaksak). Men bilderna kan motiveras av andra saker än unika konstnärliga värden. För egen del ser jag dagens bildvirvlar som ett slags konversation i bild människor emellan. Även om det produceras miljontals bilder varje år, så är det säkert ingenting mot hur många ord som sägs. Vi har inte kravet att varje utsaga blir till något minnesvärt. Det anses legitimt att småprata. Precis som vardagliga samtal hjälper oss att bygga på vår världsbild, så tror jag att vardagligt utbyte av bilder gör det.
De unika och enastående bra bilderna kan väl jämföras med minnesvärda litterära verk. De är inget skäl mot de enklare bildernas existensberättigande. Världslitteraturens storverk är inte heller något skäl mot småpratet runt matbordet.
För min del har jag börjat betrakta fotografier mest som minnesbilder. Ett fotografi kan som få andra saker damma av minnen ur hjärnans dunkla arkiv. En bild kan på ett ögonblick initiera en berättelse på tusen ord. De flesta andra bilder är dugliga som dekorationer. Till sist finns det några bilder som fyller en viktig funktion eller har en mission, ett evangelium till mänskligheten.
Jag gillar din analogi med småpratet. Många fotografier är just det. Ett inlägg i småprat mellan vänner med en livslängd på några få sekunder.
Jag hoppas att jag inte uttryckt något förolämpande om din bildsyn. Det var i så fall inte meningen. Säkert är det många fotografer som är av samma mening som du, men jag tycker mig minnas att du i din direktverkande blogg uttryckt denna tanke med oerhört eftertryck. En sak som du i så fall uppnått var att få mig själv att tänka efter. För jag kan inte påstå att särskilt många av mina egna bilder förtjänar att sparas till eftervärlden. Och ändå känns det viktigt för mig personligen att hålla på med fotograferandet. Och att publicera en del av bilderna. Så jag blev tvungen att fråga mig varför. Och fundera över vilken drivkraft andra kunde tänkas ha. Det var då jag så småningom kom in på tanken att många av oss numer konverserar med bilder. För mig var detta en intressant tanke, eftersom jag själv i så hög grad varit en ordets person. Även om detta är en ordrik bloggkommentar, så producerar jag inte längre ord alls i samma mängd som förr, varken i skrift eller i tal. Min bildproduktion är kanske inte så väldigt omfattande, om man jämför med många andra, men det senaste året har jag i alla fall publicerat minst en ny bild varje dag. En del av dessa bilder var rätt skapliga, andra förmodligen medelmåttiga. Varför hålla på med det? Det var den frågan jag sökte svar på. Och detta med bildkonversation är det hittills bästa svaret jag kunnat komma på.
Att jag gjorde en ganska stark betoning, berodde på att jag nyligen hade läst om någon klassisk fotograf som hade framhållit hur få av hans bilder som verkligen höll måttet vid en riktigt kritisk granskning, och hur sällan dessa fina skott faktiskt kom. Jag tittade då igenom mitt eget arkiv - och blev förfärad.
Det hindrar inte alls att den enkla bilden har sitt existensberättigande, att småprata med bilder exempelvis. För mig blir minnesbilden viktigare och viktigare med åren. Det ligger kanske en klen bildmässig styrka att gamla saker ligger huller om buller på ett bord - men oj, vilket associativt värde det kan ha!